Alfa Romeo Tonale

Alfa Romeo Tonale

Home > Nieuws & Acties > Alfa Romeo Tonale

LA METAMORFOSI

THE STYLE OF TOMORROW. THE UNIQUENESS OF ALFA ROMEO.

De digitale wereldpremière van de Alfa Romeo Tonale heeft 8 februari plaatsgevonden. U kunt deze nog terugkijken via de volgende link.

Alfa Romeo presenteert met trots de Tonale, het model dat de metamorfose van het roemruchte merk markeert. De Tonale luidt een radicale evolutie in bij Alfa Romeo, terwijl de premium C-SUV trouw blijft aan het kenmerkende DNA van het Italiaans merk met een rijke historie die teruggaat tot 1910. Met de Tonale blikt Alfa Romeo vooruit op een nieuw hoofdstuk van geavanceerde connectiviteit en innovatieve elektrificatie.

Onmiskenbaar Italiaans design dat trouw is gebleven aan het oorspronkelijke concept dat in maart 2019 werd onthuld op de Autosalon van Genève. Ultramoderne technologie, software en elektrificatiesystemen die zijn ontwikkeld om het DNA van Alfa Romeo te versterken, inclusief een scala aan innovatieve, klantgerichte diensten.

De Tonale heeft een duidelijke missie: de sportiviteit van Alfa Romeo laden voor de 21ste eeuw. Zijn naam markeert de evolutionaire continuïteit met de Stelvio en staat voor een fascinerende nieuwe weg die leidt naar een nieuwe bestemming: de toekomst.

Connectiviteit van het hoogste niveau en geheel nieuw infotainmentsysteem ontworpen voor Over-the-Air-updates en integratie van Amazon Alexa. Met een gecombineerd beeldschermformaat van 22,5 inch zijn de twee Full TFT-schermen toonaangevend in deze klasse.

Veiligheidstechnologie met Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) die autonoom rijden op niveau 2 mogelijk maken. Een op inzittenden gerichte interieuromgeving met nauwgezette aandacht voor detail en de hoogste kwaliteit.

State-of-the-art elektrificatie: door Alfa Romeo gecreëerde unieke en exclusieve technische oplossingen die zijn DNA versterken. Elektrificatie dient het merk èn zijn DNA met de missie om Alfa Romeo’s sportiviteit voor de 21ste eeuw opnieuw uit te vinden. Er zijn twee niveaus van elektrificatie – Hybrid en Plug-in Hybrid Q4 – ontwikkeld door Alfa Romeo voor de beste prestaties in zijn klasse.

 

De orderboeken voor de exclusieve introductie-uitvoering ‘EDIZIONE SPECIALE’ openen in april.

Wilt u meer weten over de Alfa Romeo Tonale? Neem contact op met onze verkoop-afdeling. Dat kan telefonisch: 020-659 48 59 of via e-mail: verkoop@haaker.nl

 

Hieronder vindt u nog gedetailleerde informatie over het ontstaan van het ontwerp:

 

DE TONALE IN HET KORT

DESIGN: TROUW AAN HET CONCEPTMODEL, ITALIAANS EN ONMISKENBAAR ALFA ROMEO

Het definitieve ontwerp van de Tonale is dankzij het Centro Stile Alfa Romeo trouw gebleven aan het design van de Tonale Concept. De Alfa Romeo Tonale – gericht op klanten met een dynamische levensstijl – kent een onderscheidend, sensueel en modern design. Hierbij is gebruikgemaakt van nieuwe, stilistische kenmerken die terugkomen bij de verdere ontwikkeling van het Alfa Romeo-gamma: de historisch verantwoorde 5-gaats velgen, het ‘telescopische’ instrumentenpaneel, het 3-spaaks sportstuur en de koplampen. Zijn compacte afmetingen – een lengte van 4,53 meter, breedte van 1,84 meter en hoogte van 1,6 meter – omvatten het unieke van Italiaans design en de originele, eigentijdse stijl die typisch is voor Alfa Romeo. Hierbij is rekening gehouden met het prestigieuze erfgoed van Alfa Romeo zonder de toekomst uit het oog te verliezen.

 

Met de Tonale keren stilistische Alfa-kenmerken van weleer terug, zoals de ‘GT Line’ die over de zijkant van de achterkant naar de koplampen loopt. Die herinnert aan de vormen van de Giulia GT en wordt afgewisseld met vloeiende, elegante lijnen die doen denken aan iconische modellen zoals de 8C Competizione. De voorzijde is voorzien van de herkenbare 'Tribolo' en het kenmerkende, centraal geplaatste Alfa Romeo 'Scudetto'-schild.

 

De nieuwe Full-LED Adaptive Matrix ‘3+3’-koplampen verwijzen naar de SZ Zagato en Proteo conceptcar. De drie modules, ontwikkeld in samenwerking met het Italiaanse Marelli, creëren een unieke uitstraling en herbergen de dagrijverlichting, dynamische richtingaanwijzers en een ‘welcome and goodbye’-functie (geactiveerd elke keer dat de bestuurder de auto in- of uitschakelt).

 

De eerste module – Adaptive Driving Beam – past de dimlichten continu aan op basis van snelheid en specifieke rijomstandigheden. De tweede module – Glare-Free High Beam Segmented Technology – detecteert automatisch voorliggers en/of tegemoetkomend verkeer om verblinding van medeweggebruikers te voorkomen. De derde module wordt automatisch geactiveerd bij het nemen van bochten om de beste zijdelingse verlichting te garanderen. De nieuwe verlichtingstechnologie is energiezuiniger, biedt tweemaal de lichtintensiteit van conventionele halogeenlampen en staat garant voor verbeterde veiligheid, minder vermoeide ogen en meer rijcomfort.

 

De achterlichten hebben een vergelijkbaar design als de koplampen en vormen een sinuscurve die zich volledig om de achterzijde van de auto wikkelt. Met deze unieke en onderscheidende lichtsignatuur is de Tonale onmiddellijk herkenbaar. De sensualiteit en dynamiek van de auto komen ook naar voren in de speciaal gevormde achterruit – een eerbetoon aan de 8C Competizione – en het voor Alfa Romeo kenmerkende ontwerp van de 5-gaats lichtmetalen velgen.

 

Het interieur is geïnspireerd op de racegeschiedenis van Alfa Romeo en sterk gericht op de bestuurder, met gemakkelijke toegang tot alle bedieningselementen voor een veilige, ongeëvenaarde rijervaring. Dezelfde zorg is weggelegd voor de passagiers, die alle ruimte hebben om comfortabel te reizen. Dit heeft geresulteerd in een op inzittenden gerichte interieuromgeving van de hoogste kwaliteit met nauwgezette aandacht voor detail.

 

TOONAANGEVENDE CONNECTIVITEIT DIE HET RIJPLEZIER VERHOOGT EN DE RESTWAARDE BESCHERMT

Met de non-fungible token (NFT) technologie - een innovatie in de auto-industrie - debuteert een wereldprimeur in de Tonale. Alfa Romeo is de eerste autofabrikant die hiermee een auto koppelt aan een digitaal NFT-certificaat. De technologie is gebaseerd op het concept van een ‘blockchain-kaart’, een vertrouwelijk en niet-wijzigbaar verslag van de belangrijkste fasen in de levensduur van een individueel voertuig. Deze onderscheidende off-board feature – direct beschikbaar en bijzonder duurzaam – benadrukt het innovatieve karakter van Alfa Romeo. Met toestemming van de klant legt de NFT-technologie voertuiggegevens vast en genereert het daarmee een certificaat dat kan worden gebruikt als garantie dat de auto goed is onderhouden, met een positief effect op de restwaarde. Op de markt van tweedehandsauto’s vormt NFT-certificering een extra bron van geloofwaardigheid waarop eigenaren of dealers kunnen rekenen.

 

Alfa Romeo past software en connectiviteit toe om de ervaring van de bestuurder te verbeteren. De Tonale wordt daarom geleverd met de meest geavanceerde technologieën om een complete comfortabele rijervaring te garanderen, met behoud van het voor Alfa Romeo typerende rijplezier. Tot de belangrijkste nieuwe functies behoren de ingebouwde Amazon Alexa-spraakassistentiefuncties, waarmee gebruikers zich altijd ‘thuis voelen’ in de auto.

 

Met de Secure Delivery Service van Amazon is de Tonale ook een plek waar postpakketten kunnen worden afgeleverd. Door de portieren op afstand te ontgrendelen, kunnen pakketbezorgers de bestelde producten veilig in de auto achterlaten. De eigenaar kan ook vanuit zijn/haar luie stoel updates ontvangen over de status van de auto, zoals het laad- en/of brandstofniveau. Ook kan zij/hij hiermee altijd de locatie van de auto achterhalen, naar nuttige locaties zoeken, de portieren op afstand ont- en vergrendelen en nog veel meer. Alexa kan ook worden gebruikt om producten aan een boodschappenlijst toe te voegen, een ??restaurant in de buurt te zoeken of de verlichting of verwarming thuis – die is aangesloten op een domotica-systeem (Smart Home) – aan te passen. En dat allemaal terwijl de bestuurder zich kan concentreren op het rijden.

 

Alfa Romeo levert de Tonale standaard met een volledig nieuw infotainmentsysteem, inclusief Android-besturingssysteem, 4G-connectiviteit en Over-the-Air (OTA) updates. Het systeem omvat een digitaal 12,3-inch scherm, een 10,25-inch touchscreen en een geavanceerde multitasking-interface, waardoor alles in één oogopslag te zien is. Met een gecombineerd beeldschermformaat van 22,5 inch zijn de twee Full TFT-schermen toonaangevend in deze klasse.

 

Technologie staat volgens Alfa Romeo ook in dienst van veiligheid en comfort. De Tonale kan daarom autonoom rijden op niveau 2, met nieuwe Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) die in overeenstemming zijn met de filosofie van Alfa Romeo. Ook hier staat de software in dienst van het DNA van het merk, waarbij de bestuurder altijd centraal staat. Alle systemen werken zonder de beleving van de bestuurder te verstoren, waarbij de controle en de emoties van het rijden altijd intact blijven.

 

Tot de rijassistentiesystemen behoren Intelligent Adaptive Cruise Control (IACC), Lane Centering (LC) en Traffic Jam Assist. Samen zorgen ze voor een automatische aanpassing van de snelheid, een veilige afstand tot de voorligger en dat de auto in het midden van de rijstrook blijft. De Tonale is ook uitgerust met Autonomous Emergency Braking om de bestuurder te waarschuwen voor een dreigende botsing. Ook voert het een automatische remingreep uit om een botsing met een ander voertuig, voetganger of fietser te (helpen) voorkomen of de gevolgen daarvan te verminderen. Andere technologieën zijn Drowsy Driver Detection die waarschuwt als vermoeidheid bij de bestuurder wordt gedetecteerd, Blind Spot Detection die weggebruikers in de dode hoeken signaleert om een aanrijding te helpen voorkomen, Rear Cross Path Detection die waarschuwt voor kruisend verkeer tijdens achteruitrijden en een 360° camera met hoge resolutie en dynamische rasters.

 

ULTRAMODERNE ELEKTRIFICATIE, ONTWIKKELD OM HET DNA VAN ALFA ROMEO TE VERBETEREN

Voor Alfa Romeo markeert de Tonale de toegang tot de wereld van elektrificatie, maar blijft hij trouw aan het DNA van het merk. Alfa Romeo stelt duidelijk dat elektrificatie het merk en zijn DNA moet dienen, met als missie het opnieuw uitvinden van sportiviteit voor de 21ste eeuw. Hiermee doet Alfa Romeo de belofte van toekomstgerichte duurzame mobiliteit, terwijl het trouw blijft aan zijn kernwaarden.

 

De Tonale biedt twee niveaus van elektrificatie: Hybrid en Plug-in Hybrid. De Tonale introduceert hiermee de 160 pk sterke hybride VGT-motor (Variable-Geometry Turbo), exclusief voor Alfa Romeo. De turbocompressor met variabele geometrie – gekoppeld aan een TCT 7-traps transmissie met dubbele koppeling – en de ‘P2’ elektromotor (48 volt, 15 kW en 55 Nm) zorgen ervoor dat de 1,5-liter benzinemotor de wielen aandrijft, zelfs wanneer de verbrandingsmotor is uitgeschakeld. Alfa Romeo heeft voor deze technische oplossing gekozen om een authentieke, elektrische rijervaring te bieden. De transmissie maakt het mogelijk om elektrisch te starten en te rijden met lage snelheden. Bij de lancering is ook een 130 pk sterke hybrideversie beschikbaar, eveneens gekoppeld aan de 7-traps TCT-automaat een P2 elektromotor van 48 volt.

 

De 275 pk sterke Tonale Plug-in Hybrid Q4 staat garant voor topprestaties. Deze accelereert in slechts 6,2 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u en biedt een best-in-class, volledig elektrische actieradius tot 80 kilometer* (stadscyclus, meer dan 60 kilometer* in gecombineerde cyclus). Daarbij zorgt de Q4-tractie voor een ongeëvenaard niveau van veiligheid en rijplezier.

 

BEST-IN-CLASS RIJDYNAMIEK DANKZIJ SPECIFIEKE TECHNISCHE OPLOSSINGEN

De Alfa Romeo Tonale is ontwikkeld om in zijn segment toonaangevend te zijn op het gebied van rijdynamiek. Zijn onberispelijke en dynamische rijgedrag lijkt op dat van een sportauto, kracht bijgezet door de beste gewichtsverdeling en de meest directe besturing in zijn segment (13.6). Bovendien is de Tonale de enige in zijn klasse met een Integrated Brake System (IBS) en schakelpeddels van aluminium. De toepassing van Brembo-remklauwen, met 4 zuigers en geventileerde remschijven aan de voorzijde en massieve schijven aan de achterzijde, draagt ??bij aan de verbeterde remprestaties.

 

De Tonale is uitgerust met volledig onafhankelijke MacPherson wielophanging met Frequency Selective Damping (FSD) schokdempers. Om de uitzonderlijke wegligging verder te verbeteren, zelfs op wegdek met weinig grip, biedt de nieuwe Tonale twee aandrijfoplossingen: vierwielaandrijving bij de Plug-in Hybrid e-Q4 en voorwielaandrijving bij de Tonale Hybrid. Laatstgenoemde is uitgerust met een elektronisch, zelfsperrend Alfa Romeo-differentieel. De specificaties worden aangevuld met Dual Stage Valve actieve ophanging met elektronisch geregelde demping. Kortom, de nieuwe Tonale staat garant voor een enerverende en uitnodigende rijervaring, ongeacht de eindbestemming.

 

NIEUWE OPZET VAN UITRUSTINGSNIVEAUS

Met de Tonale introduceert Alfa Romeo een nieuwe opzet van uitrustingsniveaus waarmee de configuratie voor de klant nog eenvoudiger wordt. Er zijn twee uitrustingsniveaus beschikbaar: Super en Ti, beide met duidelijk gedefinieerde specificaties die voldoen aan de behoeften van de meest veeleisende klanten. De Super kan worden uitgebreid met een Sprint-pakket met tal van sportieve opties. De Ti kan worden aangevuld met het Veloce-pakket, om het maximale te bereiken op het gebied van prestaties en sportiviteit.

 

GEBOUWD IN POMIGLIANO MET TOEGEWIJDE PRODUCTIELIJN EN COMPROMISLOZE KWALITEIT

Alfa Romeo produceert de Tonale in de gerenoveerde ‘Giambattista Vico’-fabriek van Stellantis in de Italiaanse plaats Pomigliano d'Arco, onderdeel van de stad Napels. Het is een van de meest geavanceerde productielocaties van de Stellantis Group, waarbij de vernieuwde productielijn volledig is gewijd aan de Tonale, inclusief een speciaal ontworpen, ultramoderne montage-unit.

Het industriële complex – in 1968 ontworpen door Alfa Romeo en operationeel sinds 1972 – heeft tot op heden 5 miljoen auto's geproduceerd en meerdere internationale prijzen gewonnen. Onder meer de World Class Manufacturing (WCM) Silver-certificering (2012), de Automotive Lean Production-prijs voor de beste fabriek in Europa (2012) en de WCM Gold Medal (2013). Vorig jaar onderging de fabriek een ingrijpende renovatie, waaronder de toepassing van technologieën voor de productie van hybrideauto's met respect voor alle werknemers en het milieu.

 

DE TONALE IN DETAIL

DESIGN: TROUW AAN HET CONCEPT, ITALIAANS EN ONMISKENBAAR ALFA ROMEO

- Het design van de Tonale is trouw gebleven aan de Tonale Concept en symboliseert het prestigieuze erfgoed van Alfa Romeo, zonder daarbij de toekomst van het merk uit het oog te verliezen.

- Innovatieve ‘3+3’-koplampen en sinusvormige achterlichten voor een onmiskenbare lichtsignatuur, beide overgenomen van de Tonale Concept.

- Kenmerkende ‘GT Line’ die van de achterzijde tot aan de koplampen doorloopt en onderscheidende lichtmetalen 5-gaats velgen volgens Alfa Romeo-traditie.

- Interieur dat geïnspireerd is op de roemrijke racehistorie van Alfa Romeo, gericht op de bestuurder en op het comfort van de passagiers.

- De stijlvolle combinatie van mooie materialen – het coole karakter van aluminium en de warmte van leder en alcantara – weerspiegelt de persoonlijkheid van klanten met een dynamische levensstijl.

- Een uitnodigend interieur dat emotie oproept, met een ‘telescopisch’ instrumentenpaneel, 3-spaaks sportstuur en aluminium schakelpaddels.

 

Exterieur

De zijkanten van de Alfa Romeo Tonale vallen op door de lange vloeiende lijn onder de taillelijn, door de ontwerpers de ‘GT Line’ genoemd. Die loopt van de achterzijde naar de koplampen en geeft de Tonale een dynamische uitstraling. Aan de onderzijde van de zijkanten zorgt een speciale modellering van de oppervlakken voor een carrosserie die sensueel en atletisch overkomt. Deze karakteristieke designelementen zijn diepgeworteld in het DNA van Alfa Romeo. De ‘GT Line’ verwijst naar de eenvoudige, iconische vormen van de Giulia GT. Het volle volume van de carrosserie aan de onderzijde van de zijkanten doet op zijn beurt denken aan de weelderige, sensuele vormen van een andere legendarische Alfa Romeo, de 8C Competizione. Modellen die qua generatie en type ver uit elkaar liggen, maar desondanks op een elegante manier samenkomen in het design van de nieuwe Tonale.

 

Aan de voorzijde valt het nieuw vormgegeven Alfa Romeo-schild op, niet langer als onderdeel van de bumpers, maar als losstaand designelement. Samen met de twee hoofdluchtinlaten aan de zijkanten vormt het schild wat al generaties lang bekend staat als de ‘Tribolo’. De onderscheidende ‘3+3’-koplampen zijn een verwijzing naar de iconische Alfa-modellen SZ Zagato en Proteo concept. De 3D-opstelling van de koplampen kan daarbij worden gezien als een verlenging van het Alfa-schild, iets wat benadrukt wordt zodra de dynamische welkomstverlichting of richtingaanwijzers geactiveerd worden.

 

Ook aan de achterzijde zijn de lichten de ster van de show. De achterlichten zijn trouw gebleven aan die van het conceptmodel en lopen in een golvende beweging van de ene naar de andere kant. Hiermee zorgen ze voor een onmiskenbare lichtsignatuur. Ook de speciale vorm van de achterruit is het vermelden waard. De ronding en klassieke plooi aan de onderzijde benadrukken op sportieve en elegante wijze het bovenste gedeelte van de achterzijde van de carrosserie. Ook hier zijn er meerdere historische herkenningspunten: het deel waar de achterruit, het dak en de zijruiten samenkomen, doet direct denken aan de 8C Competizione.

 

Ook de 5-gaats ‘teledial’ lichtmetalen velgen -eveneens te vinden op de Tonale Concept- zijn een verwijzing naar historische Alfa Romeo-modellen, zoals de iconische 33 Stradale. De perforaties zijn in de loop der jaren geleidelijk groter geworden om aan de eisen van remkoeling, gewicht en luchtweerstand te kunnen voldoen. De lichtmetalen velgen van de Tonale zijn verkrijgbaar in meerdere maten: 17-, 18-, 19- en 20-inch.

 

Interieur

Het interieurdesign van de Tonale is geïnspireerd op de racegeschiedenis van Alfa Romeo en roept pure passie op met zijn dynamische en krachtige vormen. De bestuurder krijgt hierbij het gevoel dat de Tonale altijd klaar is om te vertrekken. Alles in het interieur is gericht op de bestuurder en het comfort van de passagiers. Het sportieve en hightech interieur – met onder meer de coole uitstraling van aluminium en de warmte en zachtheid van leder en alcantara – weerspiegelt de persoonlijkheid van jonge klanten, woonachtig in de stad en met een dynamische levensstijl. Het interieur onderscheidt zich met zijn ‘telescopische’ instrumentenpaneel, de duidelijke Alfa Romeo-stijl en het compacte 3-spaaks sportstuur dat voor een nauwkeurig en direct stuurgevoel zorgt. Bovendien is het voorzien van exclusieve, aluminium schakelpaddels.

 

De middenconsole bevat een essentieel kenmerk van Alfa Romeo: de D.N.A.-keuzeschakelaar voor het selecteren van de verschillende rijstanden. Ook opvallend zijn de buitenste ventilatieopeningen die eruitzien als een compacte turbine. Dit alles wordt verfraaid door het diamanttextuurthema dat te zien is op de ventilatieopeningen, middenconsole en portiergrepen en geïnspireerd is op de uiterst nauwkeurige diamantbewerkingen met lasertechnologie.

 

Het dashboard bevat achtergrondverlichting die voor een verrassend effect zorgt. Als het instrumentenpaneel zich uitschakelt, verschijnt er een afbeelding die plaatsmaakt voor een nieuwe achtergrond zodra het paneel weer ingeschakeld wordt. Hierbij wordt gebruikgemaakt van meerkleurige achtergrondverlichting. Een soortgelijk 3D-effect komt terug in de stoelbekleding, van de basisversie tot de luxere versies waarbij het veganistische leder en het alcantara in een contrasterende kleur is uitgevoerd. De ergonomisch gevormde stoelen hebben de perfecte pasvorm voor dagelijks gebruik. Hierbij is tevens gebruikgemaakt van neopreen stoffen die vaak worden gezien bij sportkleding en het interieur een extra sportieve uitstraling geven.

 

INNOVATIEVE (NFT) TECHNOLOGIE: CONNECTIVITEIT DIE DE RIJ-ERVARING VERHOOGT EN DE RESTWAARDE BESCHERMT

 

- Wereldprimeur: met de Tonale introduceert Alfa Romeo non-fungible token (NFT) technologie in de auto-industrie, een echte innovatie.

- Connectiviteit op het hoogste niveau, met uitgebreide Alfa Connect Services en Over-the-Air-updates.

- Met spraakassistent Alexa van Amazon zorgt de Tonale voor dat warme thuisgevoel en kan de auto dienen als veilige bezorglocaties voor bestelde producten.

- Volledig vernieuwd infotainmentsysteem met een geavanceerd Human Machine Interface (HMI) voor een maximale gebruikersinteractie.

- ‘Telescopisch’ instrumentenpaneel met 12,3-inch digitaal scherm en 10,25-inch touchscreen voor een smartphone-achtige gebruikerservaring – totale beeldschermformaat (22,5-inch) is toonaangevend in het segment.

 

NFT-technologie

Als wereldprimeur introduceert de Tonale non-fungible token (NFT)-technologie, een echte innovatie in de auto-industrie. Alfa Romeo is hiermee de eerste autofabrikant die een auto koppelt aan een digitaal NFT-certificaat. De technologie die hierachter schuilgaat, is gebaseerd op het principe van blockchain, een vertrouwelijk en niet-wijzigbaar verslag van de belangrijkste fasen in de levensduur van een individueel voertuig. Deze onderscheidende off-board feature – direct beschikbaar en bijzonder duurzaam – benadrukt het innovatieve karakter van Alfa Romeo en in het bijzonder de Tonale. Met toestemming van de klant legt de NFT-voertuiggegevens vast en genereert daarmee een certificaat dat kan worden gebruikt als garantie dat de auto goed is onderhouden, met een positief effect op de restwaarde. Op de markt voor tweedehands auto’s vormt NFT-certificering een extra bron van geloofwaardigheid waarop eigenaren of dealers kunnen bouwen. De koper heeft het voordeel dat hij gerustgesteld kan zijn over zijn aankoop.

 

Amazon Alexa, voor dat behaaglijke thuisgevoel

Tot de belangrijkste nieuwe functies van de Alfa Romeo Tonale behoren de geïntegreerde spraakassistentfuncties van Amazon Alexa. Die zorgen voor een behaaglijk thuisgevoel en een extra eenvoudige gebruikerservaring. Met Secure Delivery Service dient de Tonale als de plek waar de eigenaar de door hem bestelde producten kan laten bezorgen door simpelweg op afstand de auto te ontgrendelen. Op die manier krijgt de pakketbezorger toegang tot het interieur en de bagageruimte van de Tonale. Verder kan de eigenaar vanuit zijn luie stoel updates over de auto ontvangen, zoals het laad- en/of brandstofniveau. Ook kan hij de laatste locatie van de auto achterhalen, de portieren op afstand openen en/of sluiten en nog veel meer. Alexa kan ook worden gebruikt om producten aan het boodschappenlijstje toe te voegen, een ??restaurant in de buurt te zoeken of de verlichting en verwarming thuis aan te passen (Smart Home). En dat allemaal terwijl de bestuurder zich kan concentreren op het rijden.

 

Groot display en intuïtieve HMI-interface

Alfa Romeo levert de Tonale standaard met een nieuw infotainmentsysteem met twee grote beeldschermen – gezamenlijk 22,5-inch, toonaangevend in deze klasse – en een geavanceerde, snel reagerende en gebruiksvriendelijke Human Machine Interface (HMI). Met een aanpasbaar Android-besturingssysteem en 4G-connectiviteit met Over-the-Air (OTA) updates biedt het nieuwe infotainmentsysteem content, functionaliteit en diensten die altijd up-to-date kunnen worden gehouden.

 

In het midden van het instrumentenpaneel, met zijn historisch verantwoorde ‘telescopische’ ontwerp, bevindt zich het nieuwe, volledig digitale 12,3-inch TFT-scherm dat toegang geeft tot alle gegevens van de auto en de instellingen voor alle rijassistentiesystemen. Het cluster kan opnieuw worden geconfigureerd met keuze uit drie lay-outs: Evolved, Relax en Heritage. Laatstgenoemde is geïnspireerd op de iconische modellen van Alfa Romeo.

 

Het 10,25-inch touchscreen is geïntegreerd in het dashboard en geïnspireerd op de nieuwste smartphones. De widgets en grafische componenten zijn ontworpen voor een intuïtieve interactie. En alle functies kunnen worden aangepast door ze snel en eenvoudig te slepen en ergens anders op het display neer te zetten. Elke gebruiker kan op die manier zijn eigen startpagina maken, waarbij elk van de functies van de auto een afzonderlijke app is. Met een eenvoudige, horizontale scroll zijn de schermen voor Alfa D.N.A., radio, media, telefoon, satellietnavigatie, connected services en rijassistentiesystemen naar eigen wens in te delen. Het is aan de bestuurder of hij de draaiknop of de touchscreen gebruikt.

 

Alfa Connect Services

De Tonale komt ook met Alfa Connect Services, een tool die geavanceerde connectiviteit en een reeks diensten voor de veiligheid en het comfort van alle inzittenden biedt. Een voorbeeld is de app My Navigation, waarmee naar bestemmingen genavigeerd kan worden, naar Points of Interest (POI) kan worden gezocht en die real-time waarschuwingen over verkeer, weer en snelheidscamera's geeft.

 

Met My Remote kun je op afstand via de smartphone of smartwatch de portieren ver- of ontgrendelen, de verlichting laten knipperen, de locatie van de auto bekijken en bepaalde parameters controleren, zoals de snelheid waarmee wordt gereden en notificaties indien deze niet gerespecteerd wordt.

 

My Wi-Fi biedt de mogelijkheid om de internetverbinding te delen tussen meerdere apparaten aan boord, tot een maximum van 8 stuks. Met behulp van Alfa Connect Services heeft de bestuurder ook toegang tot My Assistant. In het geval van een aanrijding of noodgeval kan de bestuurder via de Assist-knop bij de plafondverlichting contact opnemen met een callcenter voor hulp. Die kan ook worden ingeschakeld door via het radiodisplay of smartphone-app. Bij een ongeval wordt de oproep automatisch gedaan. De auto geeft zijn coördinaten door, zodat hulpdiensten weten waar ze heen moeten. Het pakket bevat ook een rapportageservice om maandelijks informatie over de toestand van de auto naar Alfa Romeo te sturen.

 

Met My Car houdt de eigenaar de staat van de auto onder controle. Daarbij zijn inbegrepen een Send & Go-functie, waarbij klanten een bestemming rechtstreeks vanaf hun smartphone of het internet naar het navigatiesysteem van hun auto kunnen sturen. My Theft Assistance waarschuwt de eigenaar als er een poging tot diefstal wordt gedaan. My Fleet Manager is specifiek ontworpen voor wagenparkbeheerders.

 

Sportieve cockpit, op maat gemaakt voor de bestuurder

In het interieur van de Tonale staat de bestuurder centraal. Die wordt getrakteerd op een opwindende rijervaring die al zijn zintuigen prikkelt. Een bewijs hiervan is de 'op maat gemaakte' bestuurdersstoel, het digitale instrumentarium, het licht golvende design van het dashboard en de bedieningsfuncties die allemaal naar de bestuurder gericht zijn. Alle bedieningsfuncties zijn binnen handbereik en gemakkelijk toegankelijk, zowel de fysieke als de digitale functies, allemaal toegankelijk vanaf het centrale display. Op die manier kunnen bestuurders optimaal genieten van de opwindende rijervaring die de Tonale biedt, zonder enige afleiding. Een interieur waarin passie en veiligheid arm in arm gaan. Dat blijkt ook uit de functie Wireless Mirroring voor het gebruik van Apple CarPlayTM en Android AutoTM, beide standaard op de Tonale.

 

INNOVATIEVE TECHNOLOGIE IN DIENST VAN TOPVEILIGHEID EN COMFORT

- Nieuwe rijassistentiesystemen (ADAS) voor autonoom rijden niveau 2

- Innovatieve systemen voor topveiligheid en -welzijn, voor elke inzittende

- Verschillende rijstanden, onderdeel van Alfa D.N.A.-systeem

 

Nieuwe ADAS-systemen verhogen emoties van autonoom rijden op niveau 2

De Tonale is uitgerust met nieuwe Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) voor autonoom rijden op niveau 2 en automatisch accelereren, remmen en binnen de rijstrook blijven. Hierbij blijft de maximale rijveiligheid behouden, evenals het plezier van zelf rijden in een Alfa Romeo. Autonoom rijden niveau 2 is mogelijk door de naar voren gerichte camera – die de gehele omgeving van de auto bewaakt – te combineren met de rijassistentiesystemen Intelligent Adaptive Cruise Control (IACC) en Lane Centering (LC).

 

Intelligent Adaptive Cruise Control past automatisch de snelheid van de auto aan om een ??veilige afstand tot voorliggers te behouden en wordt hierbij geassisteerd door Traffic Sign Recognition en Intelligent Speed ??Control. Het eerste systeem gebruikt een camera om verkeersborden te herkennen, meldt deze op het display van de bestuurder en waarschuwt voor de geldende snelheidslimiet. Dit laatste geeft de bestuurder de mogelijkheid om de snelheid te verminderen tot de gedetecteerde limiet. Als de bestuurder akkoord gaat met de voorgestelde snelheid, worden de instellingen van de cruise control automatisch aangepast. Lane Centering controleert de zijwaartse beweging en houdt de auto in het midden van de rijstrook, ook in druk verkeer.

 

Innovatieve systemen ten dienste van veiligheid

Alfa Romeo levert de nieuwe Tonale met actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen die geschikt zijn voor de dagelijkse rijbehoeften. Behalve de gebruikelijke front-, zij- en gordijnairbags zijn innovatieve rijassistentiesystemen en -technologieën die de interactie tussen de bestuurder, de auto en de weg perfectioneren standaard.

 

Een voorbeeld is Autonomous Emergency Braking with Vulnerable Road Users, een systeem dat de bestuurder waarschuwt voor voetgangers en fietsers en de auto volledig tot stilstand kan brengen om op die manier een ??aanrijding te (helpen) voorkomen. Drowsy Driver Detection is een ander voorbeeld en herkent vermoeidheid bij de bestuurder. Zodra een bepaalde grens van vermoeidheid is overschreden, geeft het systeem akoestische en visuele waarschuwingen en wordt een pauze geadviseerd.

 

Rear Seat Reminder Alert herinnert de bestuurder eraan dat er een item op de achterbank ligt, bijvoorbeeld een pakketje dat via een bezorgdienst via de achterklep is afgeleverd. Dit systeem waarschuwt als de auto wordt uitgeschakeld. Blind Spot Detection houdt de dode hoeken van de auto in de gaten en meldt naderende voertuigen die de bestuurder mogelijk over het hoofd ziet. Iets soortgelijks doet Rear Cross Path Detection, maar dan voor voertuigen die tijdens het achteruitrijden vanaf de zijkant naderen. De 360° View Camera laat met vier HD-camera’s (op de grille, buitenspiegels en achterklep) de directe omgeving van de auto zien op de 10,25-inch touchscreen in het interieur. Hierbij wordt gebruik gemaakt van dynamische rasters.

 

Comfort en welzijn aan boord

De Tonale brengt Italiaanse gastvrijheid naar de wereld van premium C-SUV's, waarbij exclusiviteit, goede smaak en elegantie samensmelten in het interieur. Voorin ervaart de bestuurder een gevoel van totale controle. Terwijl passagiers achterin alle ruimte hebben om net zoveel van de Tonale te genieten als de degene achter het stuurwiel. Het gevoel van controle is mede te danken aan de hogere rijpositie, een eigenschap die echter geen afbreuk doet aan de enerverende rijeigenschappen waar Alfa Romeo sinds jaar en dag om bekendstaat.

 

Comfort wordt gegarandeerd door de airconditioning met twee gescheiden zones, een geavanceerd infotainmentsysteem, de geventileerde en verwarmbare voorstoelen, de aangename sfeerverlichting en een audiosysteem met 14 speakers van het gerenommeerde Harman Kardon.

 

De Alfa Romeo Tonale is een van de weinige modellen in zijn klasse dat semi-automatisch kan inparkeren. De auto geeft beschikbare parkeerruimte aan en neemt vervolgens de manoeuvres om in te parkeren over van de bestuurder. Ook de elektrisch bedienbare achterklep en draadloze oplaadmogelijkheid voor smartphones zorgt voor extra comfort.

 

De vooruitgang van rijmodi, beheerd in de Alfa D.N.A. systeem

Van het debuut in de Giulietta, Mito en 4C, via de verdere ontwikkeling in de Giulia en Stelvio, is het Alfa D.N.A. systeem nu aanbeland bij de nieuwe Tonale. Het is verder geëvolueerd met specifieke functies voor de geëlektrificeerde aandrijflijnen van de Tonale. De rijstand Dynamic biedt een specifieke kalibratie van het gaspedaal, wat zorgt voor effectiever remmen en een directere stuurrespons.

 

Met de rijstand Natural blijft de beste prestatie-optimalisatie behouden, evenals de ideale balans tussen de elektromotor en de verbrandingsmotor. In deze stand gaan energiebesparing en een laag verbruik niet ten koste van de prestaties. De rijstand Advance Efficiency is afgestemd op maximale energie-efficiëntie in de hybrideversie, terwijl diezelfde rijstand in de Tonale Plug-in Hybrid de auto volledig elektrisch laat rijden.

 

 

STATE OF THE ART ELEKTRIFICATIE

- Elektrificatie die Alfa Romeo en zijn DNA waardig is, met als doel sportiviteit voor de 21ste eeuw opnieuw uit te vinden.

- Twee niveaus van elektrificatie: Hybrid en Plug-in Hybrid, beide versterken de sportiviteit en rijdynamiek van Alfa Romeo, met respect voor het milieu.

- Debuut van geheel nieuwe, 160 pk sterke 1,5-liter Hybrid VGT (Variable-Geometry Turbo) met vier cilinders, turbocompressor met variabele geometrie en directe benzine-injectie van 350 bar.

- Hybrid verkrijgbaar met 130 of 160 pk, beide met voorwielaandrijving, nieuwe 7-traps automaat met dubbele koppeling en P2 elektromotor (48 volt, 15 kW en 55 Nm) die de wielen aandrijft, zelfs als de verbrandingsmotor is uitgeschakeld.

- Volledig elektrisch rijden mogelijk bij lage snelheden en tijdens parkeren en cruisen.

- Toonaangevend in zijn klasse: 275 pk sterke Plug-in Hybrid Q4 met vierwielaandrijving en elektrisch rijbereik tot 80 kilometer* (WLTP, stadscyclus). Krachtigste en efficiëntste versie met een acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u in slechts 6,2 seconden.

De Alfa Romeo Tonale is leverbaar met keuze uit een reeks efficiënte hybridemotoren die de concrete inzet van het merk voor een toekomstige duurzame mobiliteit benadrukken. Met de Tonale heeft Alfa Romeo zich niet zomaar aangepast aan de nieuwe geldende maatstaven; het heeft zijn DNA opnieuw gedefinieerd in harmonie met het milieu. De nieuwe technologie zorgt ervoor dat de Tonale zijn bestuurder op een authentieke, Alfa-waardige hybride-ervaring trakteert waarbij er twee niveaus van elektrificatie beschikbaar zijn: Hybrid en Plug-in Hybrid. Hiermee zet Alfa Romeo de eerste stappen om zijn line-up te elektrificeren.

De 160 pk sterke hybride VGT-motor (Variable-Geometry Turbo) maakt zijn debuut in de Tonale. Deze is voorzien van voorwielaandrijving en nieuw ontwikkelde hybridetechnologie. De turbocompressor met variabele geometrie – gekoppeld aan de Alfa Romeo TCT 7-traps transmissie met dubbele koppeling en de P2 elektromotor van 48 volt met 15 kW en 55 Nm – maken het mogelijk dat de 1,5-liter benzinemotor de wielen aandrijft, zelfs als de verbrandingsmotor is uitgeschakeld. Alfa Romeo heeft voor deze technische oplossing gekozen om een ??authentieke, geëlektrificeerde rijervaring te bieden.

De transmissie maakt elektrisch rijden mogelijk bij lage snelheden en tijdens parkeren en cruisen. Hierbij worden de prestaties van een benzinemotor gegarandeerd, maar met het verbruik (benzine en elektrisch) dat vergelijkbaar is met dat van een dieselmotor, inclusief een bijzonder lineaire vermogensafgifte en consistente acceleratie.

De instapversie van de Tonale is uitgerust met een nieuwe 4-cilinder 1,5-liter turbobenzinemotor met 130 pk en 240 Nm koppel, gecombineerd met de exclusieve 7-traps automaat met dubbele koppeling en de P2 elektromotor van 48 volt met 15 kW en 55 Nm.

De 275 pk sterke Tonale Plug-in Hybrid Q4 is de krachtigste versie in de line-up en staat garant voor topprestaties. Het geavanceerde hybridesysteem combineert de 1,3-liter MultiAir turbobenzinemotor uit de Global Small Engine-motorenfamilie om de voorwielen aan te drijven met een elektromotor die verbonden is met de achterwielen. De elektromotor wordt gevoed door een 15,5 kWh-accu. De acceleratie van 0-100 km/u neemt slechts 6,2 seconden in beslag. De Tonale Plug-in Hybrid is uitgerust met Q4-vierwielaandrijving – voorwielaandrijving via de verbrandingsmotor, achterwielaandrijving via de elektromotor – voor een ongeëvenaard niveau van veiligheid en rijplezier. De Tonale Q4 is bovendien de meest efficiënte Plug-in Hybrid in het C-SUV-segment, met een elektrische range tot 80 kilometer* (WLTP, stadscyclus) of 60 kilometer* (WLTP, gecombineerd). Via een 7,4 kW-laadpunt is de batterij in 2,5 uur volledig opgeladen.

 

Alle specificaties van de hybrideversies

De nieuwe 4-cilinder turbobenzinemotor is ontworpen voor optimale prestaties in een hybride-opstelling, om de thermodynamica te optimaliseren en dus om brandstof te besparen. Tot de specificaties behoren de Miller-cyclus, een hoge compressieverhouding (12,5:1), een nieuwe cilinderkop met compacte verbrandingskamer, dubbele variabele kleptiming en speciale high-tumble inlaatkanalen. Het systeem is uitgerust met een geheel nieuw, hogedruk direct injectiesysteem dat functioneert tot 350 bar.

 

De 160 pk-versie is exclusief voor Alfa Romeo ontworpen en voegt een nieuwe variabele turbocompressor toe. Daarmee biedt hij een hoog reactievermogen bij lagere snelheden en een hoog vermogen voor een extra sportieve rit, met behoud van uitstekende efficiëntie. De basis-aandrijflijn levert een vermogen van 130 pk en 240 Nm koppel. In beide aandrijflijnen is een riemstartgenerator geïnstalleerd om snelle en stille overgangen bij het herstarten te garanderen. Het Intelligent Brake System optimaliseert de auto-charge-functie; het maakt gebruik van gemengd regeneratief remmen om het herstel van kinetische energie tijdens het vertragen te maximaliseren, om op die manier de efficiëntie te verbeteren.

 

De nieuwe hybridetechnologie betekent dat de Alfa Romeo Tonale bestuurders een authentieke hybride-ervaring biedt op het vlak van topprestaties en efficiëntie. Dit alles, dankzij de combinatie van de nieuwe 1,5-liter benzinemotor en de P2 elektromotor, die ook een extra boost geeft om het reactievermogen te optimaliseren. De rijervaring kan als veelzijdig en ontspannend worden omschreven, vooral getuige de verschillende beschikbare functies:

 

- Silent Start, start de auto in de EV-modus, zonder de benzinemotor in te schakelen.

- Energieterugwinning, om energie terug te winnen die anders verloren zou gaan als de auto vertraagt ??(e-Coasting) en tijdens het remmen (regeneratief remmen).

- Boost & Load Point Shift, e-Boosting zorgt voor meer koppel dankzij de elektromotor die de benzinemotor ondersteunt; bovendien is het mogelijk om het werkpunt van de benzinemotor te optimaliseren door het (motor- of rem)koppel van de elektromotor te kalibreren.

- Electric Drive, waardoor de auto kan rijden met alleen de elektromotor.

 

De nieuwe Tonale kan onder verschillende omstandigheden uitsluitend elektrisch rijden. Dit wordt mogelijk gemaakt door een breed scala aan EV-mogelijkheden, waaronder:

 

- e-Creeping, maakt gebruik van de elektromotor voor de start, normaal gesproken alleen beschikbaar voor auto’s met een automatische transmissie, met snelheden variërend van 0 km/u tot het equivalent van de benzinemotor die stationair draait in de eerste versnelling of achteruit.

* e-Launch, om de auto te starten met alleen de elektromotor.

* e-Queueing, om met een stop & go-patroon in fileverkeer voort te bewegen.

* e-Parking, om parkeermanoeuvres te vereenvoudigen, praktisch en stil.

 

De beschikbaarheid van de EV-mogelijkheden zijn afhankelijk van de laadstatus van de batterij en het vereiste vermogen.

 

BEST-IN-CLASS RIJDYNAMIEK

- Perfecte gewichtsverdeling voor een optimale wegligging.

- De meest directe besturing in het segment (13,6:1) en voorzien van aluminium schakelpeddels.

- Het enige model in zijn klasse met een Integrated Brake System (IBS), een zogenoemd brake-by-wire-systeem dat zorgt voor directe respons en regeneratief remmen reguleert. Het systeem is ook uniek vanwege de toepassing van Brembo-remklauwen met vier zuigers.

- Elektronische ‘Alfa Active Suspension’ maakt het mogelijk om de gekozen rijmodus aan te passen.

- Alfa Romeo’s elektronische sperdifferentieel zorgt voor optimale tractie.

- Alfa Romeo hybrid Q4-vierwielaandrijving biedt optimale wegligging en veiligheid.

- Onafhankelijke MacPherson wielophanging en schokdempers met Frequency Selective Damping-technologie (FSD).

 

Perfecte gewichtsverdeling

Een van de belangrijkste doelstellingen van het design van de Alfa Romeo Tonale is dat het nieuwe model maximaal rijplezier moet bieden. Een essentieel element daarbij is een perfecte gewichtsverdeling over de voor- en achteras – van oudsher een kenmerk van de manier waarop Alfa Romeo zijn auto’s construeert. Dit vereiste echter een speciale benadering van de gewichtsverdeling en de te gebruiken materialen, zowel door de indeling van de auto aan te passen als door alle zwaardere componenten zo centraal mogelijk te plaatsen. Vooral de versies van de Tonale met voorwielaandrijving profiteren van de uitstekende gewichtsverdeling, zodat ze het koppel perfect kunnen overbrengen op de weg en de wegligging in bochten optimaal is. Dat laatste komt in de Q4-versie met vierwielaandrijving nog extra tot uiting doordat het koppel via alle wielen wordt overgebracht op de weg.

 

De meest directe besturing in het segment (13,6:1) en voorzien van aluminium schakelpeddels

In elke situatie en bij elke snelheid laat de Alfa Romeo Tonale zich natuurlijk en intuïtief berijden. Dat is mede te danken aan de meest directe stuuroverbrenging in het segment (13,6:1). Het stuurgevoel – zo precies en direct als van een Alfa Romeo mag worden verwacht – wordt versterkt door de geometrie van de onafhankelijke voorwielophanging. Het zogenoemde ‘rebound’ (de mate waarin de wielophanging na inveren weer uitveert) wordt op natuurlijke wijze gereduceerd, waardoor de software minder hoeft in te grijpen en de controle over de besturing optimaal is. Het sportieve karakter wordt nog versterkt door de aluminium schakelpeddels: kenmerkend voor Alfa Romeo en een unicum in deze klasse.

 

Integrated Brake System (IBS)

De Alfa Romeo Tonale is uitgerust met een Integrated Brake System (IBS) dat uniek is in deze klasse. Dit innovatieve, elektromechanische remsysteem combineert stabiliteitscontrole met conventionele met servo-bekrachtigde remmen. Dankzij de integratie van elektronica en mechanica, de aanzienlijke gewichtsbesparing, het optimale gevoel dat het remsysteem biedt en de totale afwezigheid van trillingen in het rempedaal, garanderen een directe remrespons. De toepassing van Brembo-remklauwen met 4 zuigers, geventileerde remschijven vóór en massieve remschijven achter draagt bij aan de krachtige remprestaties.

 

Elektronisch geregelde wielophanging met ‘Dual Stage Valve’-dempers

De elektronisch geregelde wielophanging met ‘Dual Stage Valve’-dempers biedt keuze uit sportiviteit en comfort. De elektronisch geregelde schokdempers zijn ontwikkeld in samenwerking met Marelli – al vele jaren technologiepartner van Alfa Romeo – en inwendig voorzien van een elektromechanisch bediende klep die voor onafhankelijke demping zorgt. Er zijn twee modi: Comfort en Sport. De eerste modus is de standaardinstelling van Alfa Romeo’s DNA-systeem, met keuze uit de modi Advanced Efficiency en Normal, om maximale souplesse op de weg te bieden. In de Sport-modus biedt het DNA-systeem keuze uit Dynamic en ESC Off, waarmee de bewegingen van de carrosserie beperkt worden en de stijfheid van de dempers verhoogd – voor extra rijdynamiek in bochten. Door op de speciale knop op de DNA-selector te drukken, kan de bestuurder de kalibratie van de Dynamic-modus (de-)activeren.

 

Alfa Romeo’s elektronische zelfblokkerende differentieel

Op de hybrideversies van de Alfa Romeo Tonale – met 130 pk of 160 pk en beide met voorwielaandrijving – is een elektronisch sperdifferentieel standaard. Dat garandeert een perfecte tractie en daarmee een soepele rijervaring, met nadruk op de wendbaarheid en sportieve karakter van de auto, en extra veiligheid.

De bediening van het differentieel is geïntegreerd in de DNA-selector. Het systeem bereikt via het remsysteem het effect van een mechanisch differentieel met gelimiteerde slip. In combinatie met de MacPherson-voorwielophanging verhoogt het de sportieve rijdynamiek en de stabiliteit van de auto door het vermogen over de wielen te verdelen tijdens accelereren in bochten. Het systeem geeft de bestuurder ook betere controle over de auto bij gladheid en beperkt eventueel onderstuur sterk door het koppel van het binnenste wiel over te brengen naar het buitenste wiel. Dat zorgt voor een versnelling in lengterichting en daardoor een betere wegligging.

 

Alfa Romeo hybrid Q4-vierwielaandrijving

De Plug-in Hybrid Q4-uitvoering is voorzien van Alfa Romeo’s hybrid Q4-vierwielaandrijving, die optimale grip biedt op bijvoorbeeld sneeuw en ijs. De combinatie van een verbrandingsmotor en een elektromotor – de basis van de Q4-aandrijflijn – zorgt voor een hoger koppel dan een auto met een conventionele verbrandingsmotor. De Q4-vierwielaandrijving biedt ook zeer nauwkeurige aansturingsmogelijkheden bij zowel het starten als in de rijmodus met vierwielaandrijving op moeilijker begaanbare ondergrond, wanneer een kortere overbrengingsverhouding vereist is. Dus als het wegdek nat, glad of ijzig is en meer tractie nodig is, blijkt de Alfa Romeo Tonale Plug-in Hybrid Q4 ook een authentieke 4x4, met alle bijbehorende (veiligheids)voordelen. Het Q4-systeem activeert automatisch de verbrandingsmotor op de vooras om de voorwielen aan te drijven. Tegelijkertijd start de elektromotor op de achteras.

 

Onafhankelijke MacPherson wielophanging met Frequency Selective Damping (FSD) schokdempers

De geometrie van de wielophanging is aangepast aan het DNA van Alfa Romeo en heeft een MacPherson-achtige opzet. Vooral de geometrie van de voorwielophanging is geoptimaliseerd voor snelle en nauwkeurige stuurbewegingen en verandering van richting. Die biedt ook nadrukkelijk het voor Alfa Romeo typerende stuurgevoel. Het systeem beperkt de vervorming van de feedback van de besturing, waardoor de software minder hoeft in te grijpen en de natuurlijke controle over de besturing optimaal is.

Achter zorgt de exclusieve geometrie van de wielophanging met aan weerzijden drie draagarmen voor een snelle respons en de hoogst mogelijke stabiliteit bij gasgeven in bochten. Last but not least maakt de wielophanging van de Alfa Romeo Tonale gebruik van Frequency Selective Damping-technologie (FSD). Die is ontwikkeld in samenwerking met Koni – ook al lang technologiepartner van Alfa Romeo. De technologie draagt bij aan nog betere prestaties, een perfecte wegligging en tegelijkertijd optimaal comfort onder alle rijomstandigheden.

 

* Voorlopige waarden onder homologatie

 

 

 

 

Om volgens Alfa Romeo te spreken:

Een uitzonderlijk dynamisch en atletisch ontwerp, waarin de kenmerkende stijl van het merk perfect samen gaat met de energie van de toekomst. Vang een eerste glimp op van de Tonale; een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van Alfa Romeo.

“La Metamorfosi” staat op punt van beginnen. Alfa Romeo nodigt u van harte uit voor 

 

Neem contact op over deze actie

Bel naar: 020-659 48 59
Of stuur een e-mail